Ek besinlere geçmeden önce bilgilendirme

   Edalı Mutfağım'da artık küçük gurmemiz için yemekler pişmeye başladı. Hal böyle olunca ek gıda ile ilgili bayağı araştırma yapmam ve en önemlisi doktorumla konuşmam farz oldu. Bunların doğrultusunda ek gıdaya yeni başlayacak anneler için de  kısa bir bilgilendime yazısı yazmak istedim, umarım yardımı dokunur...

  Anne ve babalar, bebeğinizin ek besinlere geçiş döneminde mutlaka doktorunuzla konuşun ve doktorunuzun tavsiyelerine muhakkak uyun. Aşağıda yazılanlardan önce doktorunuzun söylediği daha önemlidir. Ben elimde var olan bebek bakım kitaplarından, ve çocuk doktorlarının sitelerinden toparladığım bilgileri paylaşacağım:

  Ek besinlere başlama yaşı bebeğin sindirim sisteminin gelişme durumuyla da ilgilidir. Mide sekresyonları ve pankreas fonksiyonları 4-6 aylarda ancak olgunlaşır. Bebeğin çiğneme ve yutma koordinasyonu, baş- boyun kontrolü de bu aylarda tamamlanır. Baş ve boynunu tam kontrol edemeyen bebeklerin doktora danışmadan ek gıdaya başlaması uygun değildir. Bebek 4-6 aylarda süt dışında bir besini diliyle geri itip yutma özelliğini de kazanır.
Evde hazırlanan bebek gıdalarında dikkat edilecek hususlar;
  • Yeni bir gıda verecekseniz, bunu başka birşeyler katmadan hazırlayın örneğin ilk defa kabak vereceksiniz haşlayıp püre haline getirmeniz yeterli.
  • Şeker  ya da tuz eklemeyin. Çünkü yüklenme yapıyor, damar ve böbrek fonksiyonları açısından ikisindende uzak durmak gerekiyor.
  • Bebeğin yemeğine pişerken ya da sofrada yağ eklemeyin. 
  • Bakır kaplar C vitaminini tahrip edebildiklerinden bu tür kaplarda pişirmeyin.
  • Asitli gıdaları (domates gibi) alüminyum kaplarda pişirmeyin, çünkü az miktardada olsa çözünüp gıdaya geçebilir.
  • Patatesleri kabuklarıyla kaynatın yada fırınlayın. Kabuklarını daha sonra soyun.
  • Asla karbonat kullanmayın, gıdanın rengini koruyabilir ama içindeki mineral ve vitaminleri de boşaltabilir.
  • Baklagilleri geceden (fasulye gibi) ne ıslatın ne de kaynatın; iki dakika boyunca kaynatın, sonra 1 saat boyunca dinlenmeye bırakın ve aynı suda pişirin.
  • Tabikide ve en önemlisi kullanılan malzemelerin temizliği ve bebek kaşık ve tabak gibi gereçlerin streil olması gereklidir.
Bizim doktorumuzun söyledikleri:

    Kızımın doktoru bize ek besin olarak sebzelerden başlamamızı önerdi, çünkü bebeklerin meyvelere nazaran sebzelere alışması daha zormuş. Ayrıca vereceğim sebzeyi 3 gün üst üste yedirmemi söyledi çünkü bu durumda bebeğin yiyeceğe karşı herhangi bir alerjik reaksiyon olup olmadığı gözlemlemek olduğunu belirtti. Sadece bir kaç kaşık yedirmek yeterli olduğunu dile getirdi. Çünkü buradaki amaç; damak zevkini geliştirmek ve bebeğe yutma refleksini öğretmek.
   Ben kızıma (şu an 5 ay 20 günlük) tatlı patatesle başladım. Tadı kızımın hoşuna gitti ve vermeye devam ettim. Eğer beğenmeseydi zorlamayacaktım ve başka bir sebze deneyecektim. 3 gün boyunca yedirdim ve kızımı gözlemledim ve inceledim herhangi bir sorun oluşmadı böylece ilerleyen aylarda tatlı patatesle başka bir sebzeyi kombinleyebileceğimi öğrendim. Ana öğün olarak vermediğim için kendime şu şekilde bir  sistem yaptım: İlk önce birini emzirdim, daha sonrasında tatlı patates püresinden 2-3 kaşık yedirdim, son olarak diğerini emzirdim.(Tabi aralarda gazını çıkarttım, alt değiştirme vs.) Bu şekilde besinlerle ilk tanışmasını gerçekleştirmiş oldum. Yakın zamanda minik gurmenin tariflerini de yayınlayacağım :)

Aşağıdaki tadlar, bebeğinizin ilk kez besinlerle karşılama sürecini kolaylaştırabilecek gıdalardır, çünkü bu tadlar kolay sindirilebilir, besin değeri yüksek ve genellikle bebekler tarafından lezzetli bulunurlar:

* Pirinç
* Darı
* Arpa
* Tatlı patates
* Kabak ve bal kabağı
* Patates
* Pişmiş elma
* Pişmiş armut
* Avakado
* Muz

Eğer bebeğinizde gaz ya da kolik var ise aşağıdaki besinler sorunu daha da kötüye götürebilir:

* Fasulye
* Bezelye
* Mercimek
* Brokoli
* lahana
* Karnabahar
* İnek sütü
* Salatalık
* Soğan

Yiyeceklerin çoğu alerjik reaksiyon yapabilir, ama aşağıdaki besinlere biraz daha dikkatli yaklaşmalıyız:

* İnek sütü
* Yumurta beyazı
* Balık 
* Kabuklu deniz hayvanları
* Fındık
* Fıstık
* Soya
* Çilek
* Un(gluten)

Referans: *Bebeğinizin ilk yılında sizi ne bekler-Arlene Eisenberg-Heidi E.Murfoff-Sandee E.Hatbaway, *Hurriyet.com.tr/yazarlar/3921495.asp?yazarid=12 *Cooking for baby- lisa barnes.
Not: Yukarıdaki tavsiye ve önerilerimin uygulanmasından doğacak sorunların hiçbirinden sorumlu değilim. Ek gıdayı bebeğinize uygulamadan önce mutlaka doktorunuza danışın ve onun tavsiyeleri doğrultusunda hareket edin.

Yorumlar